Kampanjen blev en succé och fick uppmärksamhet runt om i världen. Bland annat skrev New York Times om den, och DN hade initiativtagaren Carlos Rojas på framsidan i ett av årets mest lästa personporträtt. Spansk, uruguayansk och colombiansk radio uppmärksammade också kampanjen, och undrade hur svenska män var funtade som inte tog vara på möjligheten att vara hemma med sina barn till max…
Årets kampanj fokuserar på att starta samtalet om föräldraledighet tidigt, i början på graviditeten eller till och med innan man planerar att få barn. Idag ses det av många som en självklarhet att mamman ska vara hemma själv den första tiden, det första året, och i vissa fall nästan hela föräldraledigheten. Män tar fortfarande bara ut en femtedel av föräldradagarna, och en femtedel av papporna tar inte ut några dagar alls. Genom att lyfta frågan tidigt tror initiativtagarna att fler män hinner planera och fundera över sin del i föräldraskapet.
Ett annat fokus årets kampanj har är att hjälpa och inspirera företag att ha en mer tillåtande föräldrakultur. Ett öppet och tillåtande förhållningssätt från företagens sida kan bidra till att fler pappor tar ökat ansvar för vabbande, hämtning och lämning på dagis – och även tar ut mer föräldraledighet.
Läs mer:
Olika villkor för män och kvinnor med barn
Svenska män mest jämställda i Europa