Nu har din baby blivit mer rörlig och rullar eller pressar sig fram och kryper. Barnet kanske till och med reser sig upp för att få tag i något som lockar – en leksak på en hylla, en banan på ett lågt bord eller en hög klossar i ett skåp. Nu kan barnet följa en plan, vilket gör att det känner att det har en viss kontroll över sina egna aktiviteter och sin egen värld.
Barnet är också väldigt socialt nu – det skrattar, ler och jollrar. Det ”sjunger” och rör sig till musik och visar sin glädje inför sånglekar och rim genom att klappa i händerna och göra andra rörelser. Barnet är också bra på att härma ljud.
Under den här perioden övar babyn på finmotoriska färdigheter, som att få upp smulor från bordet genom att föra ihop tumme och pekfinger i ett ”pincettgrepp”. En intressant aktivitet kan vara att plocka upp små föremål från en låda för att sedan omsorgsfullt lägga tillbaka dem igen. Tänk på att vara extra uppmärksam när barnet håller på med detta, så att barnet inte får tag i något som kan vara farligt och sväljer det.
Nu älskar barnet knälekar som ”Rida, rida ranka”. Genom att leka enkla lekar som tittut, gömlekar (när det får leta efter gömda föremål) eller helt enkelt kasta ner saker och ting från barnstolen lär sig barnet objektpermanens – att något inte behöver vara borta bara för att det inte syns. I stället för att glömma ett föremål när det faller ner på golvet kommer babyn att kika efter det för att se vart det tog vägen. Nu kan babyn leka sin egen version av tittut, en lek som stimulerar minnet.
Lek & samspel
”VAR ÄR DIN NÄSA?”
Be barnet att peka på sin näsa. Hjälp till om det behövs. Sedan kan du fråga var din näsa är någonstans. Fortsätt leken med andra kroppsdelar. Sjung ”Huvud axlar knä och tår”.
TRE KLOSSAR
Lägg tre klossar framför barnet som sitter på golvet. Om barnet inte gör någon ansats till att lyfta upp dem, kan du ge barnet en kloss i varje hand. Därefter kan du räcka barnet en tredje kloss. Då kommer det att släppa en av klossarna för att kunna ta emot den nya klossen.
BAKA, BAKA KAKA
Det finns många olika varianter av texten, t.ex. den här:
Baka, baka kaka!
Vem ska kakan smaka?
Det ska far och det ska mor,
lillasyster, storebror.
Ska det bli till flera
får vi baka mera.
RIM OCH RAMSOR
Läs och sjung rim och ramsor för barnet, och upprepa dem som barnet verkar tycka om. Rytmen i stavelserna kommer att hjälpa barnet att lära sig var ett ord slutar och nästa börjar. Knälekar som ”Rida, rida ranka” är populära nu.
SÅPBUBBLOR
Barn älskar att se på såpbubblor och försöka fånga dem.
SÅPBUBBELRECEPT
1 glas vatten
1 matsked glycerol (finns på apoteket)
2 matskedar diskmedel.
Vrid till piprensare eller metalltråd till ringar som du kan göra bubblorna med eller använd en trådrulle. Blås bubblor och hjälp babyn att sträcka ut händerna efter dem. Om ni är utomhus, kan ni få se hur vinden får bubblorna att sväva iväg.
BRA LEKSAKER I DEN HÄR ÅLDERN
• Böcker med luckor som barnet kan öppna, ”ta-och-känna-på”-böcker och böcker om djur och djurläten
• Bollar. Det finns barnbollar som har hål i ytan, så att de är lättare att hålla
• Gosedjur och dockor
• Stapelleksaker i form av bägare eller ringar
• Popup-böcker och popup-leksaker, t.ex. troll i en ask
• Klossar
Under den här perioden börjar barnet bli intresserat av djur och vill gärna se på bilder av djur och imitera djurläten. Inte minst är det spännande att få upptäcka levande djur.