Barnet kan nu utföra avancerade mentala uppgifter: återge något som precis har hänt, göra jämförelser, förstå händelseförlopp … vad som hände först, vad som hände därefter och vad som hände alldeles till sist.
Nu kan barnet sitta och koncentrera sig längre stunder – tillräckligt länge för att komma igenom en hel bok. Det här är en bra tidpunkt att börja med längre böcker som innehåller kapitel eller bokserier där vissa rollfigurer återkommer.
Böcker med spänning, humor och fantasi är fortfarande populära, men barnet börjar också bli intresserat av faktaböcker. Natur och friluftsupplevelser är populära ämnen för den här åldersgruppen.
Kanske känner barnet igen en del ord nu. Barnet kan antagligen skriva sitt eget namn. Kanske kan barnet också säga boktitlar och författarnamn som det tycker om. När ni läser kan barnet göra antaganden utifrån bilderna och/eller handlingen. Barnet börjar få grepp om vad tid är för något. Det förstår skillnaden mellan rätt och fel, och försöker i större utsträckning göra rätt än fel.
LÄSTIPS
Låt vänner, bekanta och barnvakter läsa för ditt barn. Ett nytt ansikte och en ny röst kan liva upp även berättelser som ni har läst riktigt många gånger tillsammans. Mor- eller farföräldrar som ni inte träffar så ofta kan kanske tycka att det är roligt att få läsa en kort godnattsaga på telefon medan du vänder blad.
Låt vänner, bekanta och barnvakter läsa för ditt barn. Ett nytt ansikte och en ny röst kan liva upp även berättelser som ni har läst riktigt många gånger tillsammans. Mor- eller farföräldrar som ni inte träffar så ofta kan kanske tycka att det är roligt att få läsa en kort godnattsaga på telefon medan du vänder blad.
Typ av böcker:
• Magnetböcker med tal- och bokstavslära
• Böcker för barn som precis har lärt sig läsa
• Böcker om klockan (med rörliga visare)
• Böcker med mer text, gärna med flera kapitel som kan läsas över längre tidsperioder
• Ljudböcker att lyssna till på egen hand
• Magnetböcker med tal- och bokstavslära
• Böcker för barn som precis har lärt sig läsa
• Böcker om klockan (med rörliga visare)
• Böcker med mer text, gärna med flera kapitel som kan läsas över längre tidsperioder
• Ljudböcker att lyssna till på egen hand
Innehåll
• Sagoböcker
• Om klockan
• Om att börja skolan
• Aktivitetsböcker
• Enkel tal- och bokstavslära
• Faktaböcker, t.ex. om kroppen
• Om säkerhet
• Vitsar och gåtor
• Sagoböcker
• Om klockan
• Om att börja skolan
• Aktivitetsböcker
• Enkel tal- och bokstavslära
• Faktaböcker, t.ex. om kroppen
• Om säkerhet
• Vitsar och gåtor
Barn brukar ha ett alldeles särskilt förhållande till sitt eget namn. Låt barnet öva på att läsa och skriva sitt namn. Försök hitta böcker där någon av huvudpersonerna heter samma sak som barnet eller använd böcker med magnetbokstäver så att barnet kan stava namnet. Gör en ”namnbok” som handlar om den första bokstaven i barnets namn (t.ex. A står för Alice, men står också för apa, anka, apelsin, affär etc.).
Gå igenom bilderna i boken. Be barnet att titta på bilderna på varje sida och berätta vad som händer. Att titta på bilderna innan ni börjar läsa hjälper barnet att känna igen ord och händelser i boken. När barnet förklarar vad som händer på varje sida, kan du ställa frågor som är relevanta (t.ex. ”vad tror du händer här?” eller ”varför tror du att hon tittar just där?”). Att använda bilderna som utgångspunkt är en lästeknik som barnet använder sig av när det ska lära sig att läsa. Forskning visar att en bildgenomgång före läsningen kan dämpa barnens rädsla för att läsa.