Om barnet: Kommunikation
Ettåringarnas verbala färdigheter utvecklar sig mycket snabbt. De förstår mer och mer för varje dag och härmar de vuxnas ljud, även om det kanske inte kommer så många ord ännu.
Först börjar barnet använda ett ord för att kommunicera en allmän idé. ”Mer” kan till exempel betyda mer mat. Så följer två- och treordsmeningar, som ”mer banan”, som sedan kan bli ”ha mer banan”.
Barnet börjar nu lära sig beteckningar på människor, gosedjur, kända fenomen och kroppsdelar. Det kan svara på frågor med ”ja” och ”nej”, även om de flesta lär sig ”nej” innan de kan säga ”ja”. Ettåringen kombinerar många av sina ord och önskemål med handrörelser, till exempel genom att stöta undan eller dra till sig.
I den här perioden använder barnet gärna upp till femtio ord, men i tvåårsåldern ökar detta antal dramatiskt när de ”knäcker” språkkoden. Kanske börjar det också att imitera ramsor och sånger, och det kan till och med komma ihåg orden i några böcker.
Vi satt och läste i en av Sofies favoritböcker, och till min stora förvåning märkte jag att hon sade ordet själv om jag tog en paus innan ordet. Hon fortsatte att göra det sida efter sida. Vi hittade en annan bok som vi hade läst mycket i. Jag stannade upp på några ställen, och återigen sade hon orden. Jag kunde inte tro att det var sant!
Ann, mor till Sofie, arton månader
Förslag till lek och aktivitet:
Kroppsdelar: Sjung ”Huvud, axlar, knä och tå” eller liknande sånger och peka på de kroppsdelar som nämns. Ni kan också göra det till en lek att säga vad kroppsdelarna heter eller peka på kroppsdelar i böcker och tidningar. Detta ökar barnets ordförråd och kroppsmedvetenhet.