Tvååringar har många frågor, men de har också lätt för att bli frustrerade när de inte klarar att uttrycka sig som de vill. Om det resulterar i ett raserianfall, är det bästa man kan göra att bekräfta tvååringens känslor (t.ex.: ”Du är arg för att du inte kan hitta nallen”) och låta barnet återfinna lugnet på egen hand – men håll ett öga på det under tiden.
Repetition är en viktig sak för tvååringar, oavsett om det gäller att höra samma berättelse varje kväll, ta samma väg till postlådan eller äta likadan mat varje dag. Barnets uppmärksamhetsperiod är längre nu än tidigare. Nu när barnet har blivit starkare och mer flexibelt i sina rörelser, kommer det hellre att springa, hoppa och leka med boll än att leka lugnt och stilla.
Oönskad beteende
Tvååringen är mycket bestämd och energisk, och det kan vara svårt att hantera oönskat beteende hos barn i den här åldern. Barn behöver få uppleva att de inte alltid kan få sin vilja igenom. De ska lära sig att anpassa sig till sociala situationer och gradvis träna sin självkontroll. För barn är det också lättare att acceptera och förhålla sig till situationer där ”regeln” eller händelseutvecklingen är klar och tydlig än till situationer där de tror att de kan påverka utfallet om de bara är tillräckligt ihärdiga.
Men då och då ställs man inför situationer där barnet inte känner till utfallet eller där det inte är uppenbart vad som kommer att hända. Om du inte kan riskera att barnet får ett raserianfall i ett sådant läge – det kan vara på farmors födelsedagskalas eller när barnet ska på undersökning på vårdcentralen – kan det vara skönt att veta att tvååringen känner nyfikenhet och entusiastism inför det allra mesta. Därför är det ofta inte så svårt att avleda barnet från en oönskad aktivitet genom att uppmärksamma det på något annat.
Exempel på avledningsmanöver
• Give me five! Säg ”give me five” medan du håller upp handen så att barnet kan slå sin egen hand mot din. Visa olika sätt att göra det på: med en hand var, med båda händerna, högt upp (”high five”), långt ner (”low five”) och andra mer avancerade varianter.
• Ofarligt alternativ: Om barnet tycker om att slå och banka, kan du skaffa en hammare i gummi eller en xylofon (före raseriutbrottet!). Om barnet tycker om att kasta saker, kan det få en mjuk boll. Genom att ge barnet ett ofarligt alternativ skyddar du andra, mer utsatta, föremål i hemmet.
• Byteslek. Fyll en låda, ett skåp eller en låg hylla med några av barnets leksaker och böcker. Om barnet har fått tag på något som det inte borde leka med, kan du säga: ”Ska vi byta? Jag är säker på att det ligger något fint i lådan.”
• Det var en gång ... Avled barnets uppmärksamhet genom att hitta på en liten historia om barnet. ”Det var en gång en nyfiken liten flicka som hette (barnets namn) ...
• Frågor kan fungera bra som avledning. Du kan t.ex. säga: ”Men var har nallen tagit vägen?” eller “Ska vi gå och se var kissekatten är?”
Tröst eller avledning?
Det är inte så problematiskt att sätta gränser för barn som får ordentlig tröst när de är ledsna eller möts av inlevelse när de är frustrerade och arga. Ett sådant barn känner sig både sett och förstått. Men vi har lättare för att avleda än för att trösta.
Effektiva instruktioner
Det kan vara svårt för barn att uppfatta instruktioner som är formulerade som frågor. Om du förväntar dig att barnet ska lyda, men formulerar instruktionen som en fråga, ger du ett förvirrande budskap. Exempel på effektiva instruktioner kan vara: ”Städa undan leksakerna nu”, ”Använd inomhusrösten”, ”Nej, du får inte leka med datorn” och ”Rita på papperet”.
”Nej!”-fasen
Om barnet alltid säger ”nej” när du föreslår något, kan du:• Göra en lek av det: ”Klarar du att komma in innan jag har räknat till tio?”• Ge valmöjligheter: ”Vill du ha på dig de blå eller röda byxorna?”• Inte ge fler än två alternativ.Med sådana lösningar får tvååringen en känsla av att ha kontroll över situationen.
Lek & samspel
Vad är det?Lägg några kända och okända saker i en påse. Be barnet att känna på något i påsen (utan att se) och säga vad det är. När barnet har gissat, får det se vad det är som det har känt på.
”Jag ser något rött”Leta upp ett föremål som har en viss färg och be barnet att gissa vad det är genom att säga: ”Jag ser något (färg).” När barnet har hittat det, kan ni byta roller och börja om leken på nytt.
Lek med ljusetGöm några av barnets leksaker i ett hel- eller halvmörkt rum. Ge barnet en liten ficklampa, visa hur den fungerar och hjälp barnet att använda den för att hitta leksakerna du har gömt. Småbarn tycker om att använda ficklampan, eftersom det ger dem kontroll över mörkret och förändrar en välkänd omgivning. Se till att ha en ficklampa själv också, om barnet inte skulle lyckas hitta leksakerna.
BalansgångBarn dras naturligt till murkanter och annat som det går att balansera på. Håll barnet i handen medan det går på kanten och försöker hålla balansen. Om ni båda känner er säkra på att det kommer att gå bra, kan du släppa taget.När treårsdagen närmar sig, är många redo för trehjulingen.
KonstverkFyll små behållare med giftfria färger och visa hur man kan använda penslar, svampar och andra målarverktyg. Om barnet vill, kan du rita cirklar, trekanter och fyrkanter eller konturen av din hand så att barnet kan färglägga dem – men räkna inte med att en tvååring ska kunna hålla sig innanför strecken. För att det ska bli så lite kladd som möjligt kan du tejpa fast ett stort papper på en vaxduk. Du kan också använda en stor pappersrulle.
Bra leksaker i den här aldern• Leksaker med siffror, symboler och bokstäver• Byggleksaker• Handdockor• Actionfigurer och andra lekfigurer• Dockhus• Böcker med sagor och enkla historier• Kritor som kan användas på asfalt eller griffeltavlor• Gungor och klätterställningar• Trehjulingar• Leksaker för sand och vatten• Såpbubbelsats• Leksaksbilar, -lastbilar och -tåg• Bondgård med figurer• Leksaksdjur
FantasilekNu börjar många småbarn att leka med actionfigurer och andra människofigurer som de kan placera i olika situationer. Dockhus, leksaksbondgårdar, bilar och andra miljöer för de här leksaksfigurerna är roliga leksaker för den här åldersgruppen.
HanddockorAtt se att en leksak får liv är magi för ett litet barn. Köp handdockor eller gör dina egna. Rita ett ansikte på en strumpa, vante eller papperspåse. Limma på lite garn som får vara hår och klipp ut papper som ska vara öron, horn eller en mössa. Du kan använda en eller två dockor och spela upp en saga eller en verklig historia.
LeksakssorteringHjälp barnet att sortera leksakerna i slutet av varje vecka. Använd färgglada bildetiketter och praktiska leksakslådor med hjul, helst inte alltför stora, så att ni kan sortera föremålen i flera olika kategorier. Det gör lekstunderna enklare för barnet – samtidigt som du får bättre överblick.
Så här stimulerar du till "låtsalek"• Leka affär: Fyll en korg med tomma smålådor och andra förpackningar, leksaksmat eller utklippta bilder av mat. Ta fram inköpsväska och leksakspengar. En gammal knappsats eller en stor miniräknare blir en fin kassaapparat.• Utklädningslek: Samla ihop gamla smycken, skor, kläder och annat, så att barnet kan sätta ihop roliga utstyrslar både till sig själv och till dig.• Låtsashus: Gör ett tält genom att lägga ett täcke eller lakan över ett bord. Stora kartonger kan också bli fina hus. Eller gör en borg av kuddar!• Kurragömmalek: Barn i den här åldern älskar att gömma sig, gärna bakom en soffa, inuti gardinen eller bakom en dörr. De kan till och med lägga sig ner på golvet med händerna för ögonen och ropa: ”Var är – ?” (sitt eget namn). Om du ropar ”Hokus pokus filiokus!” innan du hittar barnet, kommer det att tycka att det är ännu roligare!
ArtighetOm du inte redan har börjat med det, är det här ett bra tillfälle att införa enkla artighetsfraser. Lär barnet att säga ”Skulle jag kunna få …”, ”tack” och ”ursäkta”, så kan barnet uppträda säkert i olika sociala sammanhang längre fram. Lär också barnet att vara med och ta undan leksaker både borta och hemma.