Det här är upptakten till barnets ”gör-det-själv”-fas och nu täcker barnet att det är väldigt spännande att förflytta sig runt på egen hand. Babyn utvecklar hela tiden sina grovmotoriska färdigheter genom att krypa, kravla, hålla sig fast i möbler och resa sig upp, gå utmed bordskanter, klättra på möbler och i trappor, stå på egen hand och kanske ta några steg.
De finmotoriska färdigheterna förbättras också snabbt. I den här åldern kan många barn stapla böcker och klossar, vrida handtag, snurra runt en nummerskiva, bläddra i en bok och ta ut föremål från din väska eller ficka.
Nu förstår barnet ordet ”nej” och härmar ljud. Det minns närliggande händelser, förstår gester som att vinka adjö, och säger gärna tvåstaviga ord som ”mamma” och ”pappa”. När ettårsdagen närmar sig, verkar det som om barnet blir mer uppmärksamt på att det har egna upplevelser och känslor och att det kan förmedla de här bilderna till andra också.
VAD SKA JAG KÄNNA NU?
I den här åldern kan man lägga märke till att barn ser på föräldrarnas känslouttryck för att t.ex. få veta om en situation är farlig eller rolig. Om föräldrarna förmedlar glädje, kommer det att prägla barnets tolkning. För att barn ska lära sig att tolka och uttrycka känslor är det därför viktigt att föräldrarna visar egna känslor och att de visar att de respekterar de känslor som barnet har.
Lek & samspel
HITTA NALLEN!
Gör ett litet rim som handlar om att man letar efter barnets favoritleksak, till exempel:
”Nallen min, var är du?
Snart hittar vi dig – det vet du ju!
Beskriv var nallen är gömd genom att använda ord som ”under”, ”över”, ”bakom”, ”inuti” och “utanför”. Den här leken kan du använda till alla gosedjur – du ändrar bara namnet i rimmet.
KURRAGÖMMALEK
Göm en speldosa och låt babyn följa ljudet och hitta den. Göm en leksak under en av tre bägare, flytta runt bägarna och låt babyn hitta leksaken.
STAPLA OCH BYGGA
Visa barnet hur det kan stapla klossar, tomma pappaskar, äggkartonger, mjölkkartonger och andra små lådor. Visa att man kan göra torn, broar och tunnlar, och skratta när byggnadsverken faller ihop, så att barnet lär sig att det inte gör någonting.
VATTENLEK
Låt barnet få öva sig på att hälla vatten när det sitter i badkaret. Låt det fylla en bägare med en skopa. Ni kan också träna på att ta upp flytande leksaker med en skopa eller sil. Tänk på att barn som leker med vatten alltid måste hållas under uppsikt.
LEK MED BOLL
Låt babyn undersöka mjuka bollar av olika storlek, material och färger. Rulla en boll bort mot babyn och visa hur babyn kan rulla bollen tillbaka mot dig. Kasta en boll och låt babyn försöka ta emot den. Säg ”studs, studs” och visa hur man får en boll att studsa. Visa också hur babyn kan hålla bollen upp i luften och sedan släppa den, eller skjuta den framför sig medan den kryper över golvet.
Leksaker
I den här åldern är barnet intresserat av förhållandet mellan stora och små leksaker, och hur ett litet föremål kan rymmas inuti ett större. Måttbägare och skedar är bra leksaker att experimentera med. Barnet tycker också om att slå leksaker mot varandra och att tömma lådor av olika storlek på innehåll, för att sedan fylla dem igen.
BRA LEKSAKER I DEN HÄR ÅLDERN
• Leksaker som kan rullas/dras – stadig gåvagn, dockvagn, leksaksgräsklippare, inköpsvagn
• Leksakstelefon
• Pekböcker, böcker med enkel handling, fotoalbum
• Hink och spade
• Plocklåda
• Enkla pussel, gärna med knoppar på brickorna
PÅKLÄDNINGSBOOGIE
När du klär på babyn, kan du sjunga en passande boogiewoogie-version. När du tar på skjortan, kan du sjunga: ”Nu tar vi högra armen ut, nu tar vi högra armen in, nu tar vi högra armen ut och skakar lite grann …”
GÖR DIN EGEN PLOCKLÅDA
Rita konturerna av några klossar på locket till en skokartong och skär sedan ut figurerna. Sätt locket på asken och hjälp barnet att stoppa rätt kloss i rätt hål. För att öka utmaningen kan du rita konturer av olika former och hitta föremål i huset som passar.
Leksaker som kan rullas eller dras är populära i den här åldern.
STOR OCH LITEN
Ge barnet några måttbägare. Lägg dem inuti varandra medan barnet ser på, och låt det sedan prova att göra samma sak själv. När det kommer på hur man gör, kan du ge det en tredje bägare. Beröm barnet när det experimenterar med detta.
Vad säger barnet? Spela in barnets prat och sång. Spela upp det så att barnet kan höra ljudet av sin egen röst.