I början kan det kanske verka som om spädbarnet inte gör så mycket, men det tar ändå till sig mycket information om världen genom sina sinnen. Dessutom sänder det ut olika signaler för att fånga din uppmärksamhet. Spädbarnet känner igen din beröring, lukt och röst, och efterhand kommer det också att känna igen ditt ansikte. Det reagerar på olika färger, ljud och rörelser. Spädbarnet gör också små, ryckande rörelser med händerna och kommer med ljud för att dra till sig din uppmärksamhet. Det kommer även att se på ditt ansikte och försöka härma dina ansiktsuttryck.
Under den andra månaden kommer de knutna barnhänderna att börja öppnas. Om du lägger ett litet föremål i den lilla handflatan, kommer spädbarnet automatiskt att gripa om den. Men det klarar inte att kontrollera sina rörelser och kan slå sig själv med föremålet som det håller i. Snart börjar spädbarnet att vifta med armarna för att röra vid föremål.
Barnet tränar sina sociala färdigheter redan från födseln, och det kommer att titta på dig när du pratar. Efter de första sex veckorna kan du börja räkna med kuttranden, gnyenden, gurgelljud, leenden och en rad olika typer av gråt som är avsedda för att fånga din uppmärksamhet.
Spädbarn behöver få rätt blandning av lugn ensamtid och tid tillsammans med andra människor. Alla spädbarn är olika. Var uppmärksam på vilka signaler du får. Om barnet gråter, vänder bort huvudet eller sluter ögonen när ni leker, är det antagligen överstimulerat. När du reagerar på rätt sätt och gör ett uppehåll, kommer barnet att känna sig förstått, vilket är viktigt för att utveckla tillit.
KÄNSLOMÄSSIG INTONING
Den amerikanske forskaren Daniel Stern introducerade begreppet känslomässig intoning för att beskriva den icke-verbala kommunikationen som är så viktig mellan föräldrar och barn. Intoning är en känslomässig anpassning som går tvärs över sinnena. Det innebär att spädbarnet t.ex. uttrycker något med ett ansiktsuttryck eller en rörelse, och att den vuxna personen ”bekräftar” med ord eller rörelser.
SPÄDBARNETS UPPMÄRKSAMMA TILLSTÅND
Spädbarn är som mest inställda på lek och samspel när de befinner sig i ett lugnt, uppmärksamt tillstånd. För att försätta barnet i det tillståndet kan du hålla det halvt upprätt, så att det ser på dig eller på en leksak. I den här ställningen kommer spädbarnets händer och armar också att öppnas och stängas, så att barnet stimuleras att leka med sina händer eller leksaken.
DEN VIKTIGA ÖGONKONTAKTEN
Från 1 ½ månads ålder utgår barnet mer och mer från ögonkontakten för att inleda och avsluta det sociala utbytet med andra. Bara genom att se på föräldrarnas ansikte kan barnet få dem att möta blicken. Barnet ler eller gör ljud/rörelser, föräldrarna svarar och så är det sociala utbytet i gång.
VISSTE DU ATT …?
Barnets självkänsla och förmåga att skapa nära känslomässiga band till andra människor är i hög grad beroende av kvaliteten i förhållandet till föräldrarna – och detta förhållande stärks genom lek och samspel.
Lek & samspel
• Följ ljudet! Uppmuntra spädbarnet att följa en leksak med ögonen medan du trycker på den.
• Pussar överallt! Pussa olika kroppsdelar på barnet medan du säger kroppsdelens namn: ”Oj, vad jag tycker om den lilla magen!” ”Oj, vad jag tycker om den lilla foten!” Ge en ”näspuss” genom att gnida din näsa mot barnets.
• Upp med huvudet! Ligg på rygg och låt spädbarnet ligga på din mage. Säg barnets namn och lyft barnet lite för att uppmuntra det att lyfta huvudet. Det är bra för barnet att ligga lite på mage i vaket tillstånd, eftersom det stärker rygg- och nackmusklerna.
• Följa John! Räck sakta ut tungan medan spädbarnet ser på dig. Gör det upprepade gånger för att se om barnet härmar dig. Du kan också göra samma sak medan du håller upp barnet framför en spegel.
• Sånglekar! Ljudet av din röst är något av det bästa som barnet vet. Rim, ramsor och sånglekar stimulerar det känslomässiga bandet mellan ditt barn och dig.
BRA LEKSAKER I DEN HÄR ÅLDERN
• Stora bilder av ansikten och silhuetter i svart, vitt och rött
• Föremål som spädbarnet kan se på – gärna med bra kontrastfärger och tydliga mönster
• Lätta skallror med ljud (t.ex. strump- och handledsskallror)
• Leksaker som gör ljud när man klämmer på dem
• Böcker med starka färger och bilder med tydliga kontraster
• Okrossbara speglar
• Mobiler, okrossbara speglar, fot- och handledsskallror och mjuka aktivitetsleksaker är bra leksaker för de minsta.
Spädbarnets leksaker bör vara tvättbara, okrossbara och utan skarpa kanter. De måste vara så stora att de inte kan sväljas, och får inte ha några lösa delar som kan dras av.