Har du barn som går i förskolan kan du vara observant på följande:
· har svårt att uppfatta rim
· har svårt att säga efter lite krångligare ord
· har svårt att urskilja ljud i ord
· inte talar rent
· har ett torftigt språk
· har läs- och skrivproblem i släkten.
· har svårt att säga efter lite krångligare ord
· har svårt att urskilja ljud i ord
· inte talar rent
· har ett torftigt språk
· har läs- och skrivproblem i släkten.
Har du barn i skolåldern kan du vara observant på följande:
· är osäker på bokstävers ljud
· är osäker på bokstävers form
· utelämnar vokaler
· kastar om bokstäver
· utelämnar ändelser
· glömmer prickar och ringar
· spegelvänder bokstäver
· läser långsamt
· har svårt att förstå vad han läser men förstår om någon annan läser upp texten
· blir fort trött och får ont i huvudet vid läsning
· har svårt att hinna med textremsan på TV
· har svårt att minnas ordningsföljden i alfabetet eller på veckans dagar
· kastar om siffror, t.ex. 527 blir 572.
Källa: Föräldraföreningen för dyslektiska barn
· är osäker på bokstävers form
· utelämnar vokaler
· kastar om bokstäver
· utelämnar ändelser
· glömmer prickar och ringar
· spegelvänder bokstäver
· läser långsamt
· har svårt att förstå vad han läser men förstår om någon annan läser upp texten
· blir fort trött och får ont i huvudet vid läsning
· har svårt att hinna med textremsan på TV
· har svårt att minnas ordningsföljden i alfabetet eller på veckans dagar
· kastar om siffror, t.ex. 527 blir 572.
Källa: Föräldraföreningen för dyslektiska barn