Till föräldrarna: Vägvisare
Barnet älskar att snacka, sjunga, leka fingerlekar och rim och ramsor. Hon/han gillar också musik och att dansa. Vissa barn dansar själv när de håller sig i en möbel. Det är kul att se den lilla rocka loss med böjda knän!
Följ barnets utspel och gör som hon/han gör! Gläd er tillsammans med barnet så visar ni engagemang. Ni är ju vägvisare. Det ni förmedlar blir också barnets uppfattning och upplevelse.
Genom de vuxna lär sig barnet hur det ska förhålla sig till nya upplevelser och hur olika känslor ska uttryckas. Det är därför viktigt att ni visar era känslor och att ni uppfattar och respekterar barnets känslor.
Kommunikation och social utveckling
- Säger sina första tydliga ord.
- Lär sig att peka på näsa, mun, öra osv. när någon frågar efter det.
- Behöver tryggheten nära er, men slår sig lös allt oftare.
- Nu klarar barnet att förmedla de första tydliga beskeden om att det vill ha något, eller att det behöver hjälp.
- Barnet jollrar och snackar mycket, särskilt när det leker. Det nynnar och testar stämbanden, hur ljust och mörkt, högt och lågt det är möjligt att "snacka".
- Barnet delar generöst med sig av maten när ni äter tillsammans. Den gillar beröm och upprepar gärna något som den tidigare fått beröm för.
Sinnen och motorik
- Reser sig upp. Om något bakom ryggen på barnet fångar dess uppmärksamhet kan det nu vända sig 90 grader medan det står upp. Det kan också plocka upp leksaker med ena handen medan det håller sig i bordskanten med den andra.
- Barnet går stadigare genom att hålla sig i möbler och det testar då och då att släppa taget med båda händerna. Vissa går nu själva.
- Kan i sittande ställning vända sig om och plocka upp föremål.
- Barnet klarar nu att dricka från en mugg.
- Lägger saker i en låda och tar ut dem igen.
- Använder händerna för att skydda ögonen, hålla tandborsten och när det vill få bort något det inte gillar. Det klarar att äta själv genom att plocka upp maten med tumme och pekfinger och stoppa det i munnen.
Intressen och aktiviteter
- Leker mer organiserat - böjrar att upprepa handlingar i bestämt mönster.
- Barnet får större utbyte av böcker med text när det nu kan peka på bilderna och förstå några av orden. Böcker blir därmed ännu mer givande, både för barnet och den vuxne.
- Blir allt duktigare på att förutse nästa handling/aktivitet.
- Upprepar och förstärker handlingar som får positiv respons.