Om barnet: Flera ord!
Barnet använder enkla ord och fraser, substantiv, verb och gester, var för sig eller kombinerat med varandra, för att uttrycka vad det vill säga. Det förstår och följer enkla instruktioner.
Typiskt för den här perioden är otrolig utveckling av ordförrådet och språkutvecklingen, eftersom barnet nu börjar använda korta meningar. Barnets talförmåga klarar inte av att hålla jämna steg med den enorma utvecklingen. De flesta barn förstår fem gånger så många ord som de faktiskt kan säga själva.
Språkutvecklingen är emellertid mycket individuell. Många barn lär sig att prata mycket senare. Några lär sig nya ord och ”glömmer” gamla. Andra barn befinner sig i samma utvecklingsfas länge, utan att visa synlig utveckling.
Om barnet passar in i en av dessa grupper är allt som det ska. Sambandet mellan språkutveckling och intelligens är begränsat. Barn som pratar sent är i regel upptagna med att lära sig andra färdigheter först.
Sträck dig så att du blir hög som ett hus!
(Barnet sträcker armarna i vädret.)
Rulla ihop dig som en mus.
(Barnet rullar ihop sig.)
Låt som att du är jättetrött.
(Barnet gäspar.)
Hela kroppen är trött.
(Barnet faller ihop.)
Skaka armar och ben en liten stund.
(Skaka armar och ben.)
Stäng ögonen och ta en blund.
(Låtsas att du sover.)
Socialt
Barnet är nu fullt medvetet om sig självt som en självständig individ, och det når nya nivåer av socialisering och lek. Det kan också skilja mellan ”mitt” och ”inte mitt”, och ”jag” och ”mitt” blir nyckelord i ordförrådet.
Barnet kommer att lära sig att använda människor som effektiva resurser. Barnet kommer allt oftare att söka sig till andra för hjälp när det inte når något eller saknar förmågan. Det är ett grundläggande steg på vägen mot att dela och utveckla samarbetsviljan.
Något som är mycket typiskt för den här perioden är att härma – speciellt föräldrarna och större barn. På så sätt lär sig barnet både nya sätt att uppföra sig på och nya färdigheter, samtidigt som det ger förståelse för att andra människor har andra perspektiv.